Ausztral adobevallas

Posted: 2012/09/18 in 1. üveghegy - Ausztrália

Tegnap nagy nehezen ravettem magam, hogy megcsinaljam az adobevallasunkat. Bar oktober 31-ig igazan lett volna meg idonk :). A nyuglodesem oka egyertelmuen az volt, hogy abbol indultam ki, otthon hogyan mukodik az adozas. Mivel Magyarorszagon maga a tema is felkuldte bennem a pumpat, igy jobbnak lattam, ha otthon szakertore bizom a meg nem is tul bonyolultnak mondhato bevallasomat (1 munkahely, alkalmazottkent bejelentve, semmi extra forras vagy bevetel). Itt ezt nem tehettem meg (pontosabban meg tehettem volna, el mehettem volna egy tax agent-hez, de mivel mindossze 2 honapot dolgoztam  [penzert] Ausztraliaban az adott adoevben, igy ezt most kihagytam inkabb).

Fogtam magam, es elso lepeskent felkerestem a helyi APEH/NAV oldalat (ato.gov.au). Ahonnan is szepen letoltottem az e-tax 2012-es szemelyi jovedelemado szoftvert (lehet, Mac-en is menne, elsore, feluletes atfutas alapjan csak PC-s verziot talaltam). A telepites, majd futtatas utan szepen el is indult a program, es szemem-szam tatva maradt kb. a 2. oldal lattan. Ugyanis ide a kovetkezo mondatot vestek (azaz az adohivatal itt ezt irasba adta): “Be assured that if you do your best to fill in your tax return correctly, you will not be subject to any penalties if you get these things wrong.” (Biztositjuk arrol, hogy amennyiben mindent elkovet, hogy az adobevallasat legjobb tudasanak megfeleloen toltse ki, nem fogjuk buntetni abban az esetben sem, ha megis rosszul csinalta meg.) Es folytattak is: “If you follow our information in e-tax 2012 and it turns out to be incorrect….we must still apply the law correctly, if that means you owe us money, we must ask you to pay it but we will not charge you a penalty. Also if you acted reasonably and in good faith, we will not charge you interest. If correcting the mistake means we owe you money, we will pay it to you. We will also pay you any interest you are entitled to.” (Amennyiben kovette az e-tax 2012-ben megadott informaciokat, es ennek ellenere hibas lett az adobevallasa….kotelessegunk ebben az esetben is a torveny szerint eljarni. Ha ez azt jelenti, hogy befizetesi kotelezettsege keletkezett, arra kell kerjuk, hogy fizesse meg tartozasat, de nem szamitunk fel buntetest. Tovabba ha johiszemuen jart el, akkor kamattal sem terheljuk. Amennyiben a hiba javitasa soran az derul ki, hogy mi tartozunk Onnek, abban az esetben mi fizetunk. Ekkor az Onnek jaro kamatot is megfizetjuk.) 

A kovetkezo, amin csodalkoztam, hogy ha megadja az ember az adoszamat (TFN), a nevet, a lakcimet es mondjuk meg egy “titkos infot” (pl. adokoteles bevetel az adott penzugyi evben mondjuk a PAYG [jovedelemigazolas a munkaltatotol] alapjan, vagy bankszamlaszam), akkor a rendelkezesre allo adatok alapjan egy gombnyomasra kitolti (pre-fill) a program a bevallast. Ezutan mar csak ellenorizni kell, hogy helyesek-e a szamok. A biztonsag kedveert, en vegigkattingattam mindent, illetve a banki kamat reszt modositottam, mivel ugye volt egy olyan esetunk, hogy a TFN szamunkat nem adtuk le rogton a bankunknak, ezert 46.5%-os adot vontak le a kamatbol az adott honapban, es ott visszaterites is volt emiatt. Szamomra egy resz nem vilagos egyedul a rendszerben, megpedig a Medicare Levy. Azt tudom, hogy 30 ev felett evente 1.5%-kal tobbet kell fizetni, ha az embernek nincs maganbiztositasa (allando lakosokrol beszelek, mert ugye ideiglenes lakosoknak kotelezo a magan egeszsegugyi biztositas, leven nekik nem “jar” a Medicare), de PR vizummal van 1 ev “turelmi ido” is (mintha madarak azt csiripeltek volna, hogy ezt a kotelezettseget 2012-2013-as evtol eltoroltek, de ennek meg nem jartam utana hivatalos forrasoknal). Szoval most meg tudtam azt ikszelni, hogy a Medicare Levy egyik kiveteli kategoriajaba esunk, mert hogy 288 napot nem voltunk az adott evben ado szempontbol lakosi statuszban. Fontos megjegyezni, hogy ado szempontbol nem az a lakos, aki ideiglenes vagy allando lakosi vizummal rendelkezik, netan allampolgar, hanem minden olyan egyen, aki munkavegzesre jogosult (vizuma szerint, pl. egy diak is lehet az) es van adoszama.

Miutan szepen elbabraltam a kerdesek atolvasasaval, ertelmezesevel, no meg a 23 oldalas dokumentum nyomtatobol torteno kivarazslasaval (miert pont most fogyott ki a fekete, hol az uj patron, hol kell kinyitni a nyomtatot, hogy kell patront cserelni, stb.) el is telt ugy 4 ora a teljes muvelettel. Parom bevallasat (neki ugye nem volt itteni jovedelme a 2011-2012-es adoevben) kb. 10 perc alatt sikerult elkesziteni. Neki is csak azert kellett, mert a banki kamatokkal kapcsolatban neki is volt bevetele – kozos szamlank van, igy a “hatalmas” osszeg 50-50%-ban kerult bevallasra. Az en papirjaimat azzal a lendulettel be is adtam online, de paromet postan kell bekuldenunk, mert 0$-os bevetellel a “titkos infos” reszben nem tudta a program azonositani ;). Ha minden jol megy, akkor 12 napon belul a szamlankon is lesz a visszajaro osszeg. Ja, hogy nem mondtam? Az jott ki, hogy jar nekem vissza 🙂

Ennek oka itt lathato (az adott evben az itteni jovedelmem [2 honapnyi] a legalso savba esett). Jovore mar masok lesznek a savok, az lathato felul:

Hozzászólások
  1. Pudlee szerint:

    Én egyszer 3 évig küzdöttem a APEH/NAV-al 6.600 Ft ért… Ezután belefáradva feladtam, és elküldtem nekik a pénzt… 3 hét múlva küldtek egy papírt, hogy: sorry, nekem volt igazam mit csináljanak a pénzzel?

    Nem fáradtam a visszaírással…

    Köszönöm a bejegyzést!
    Mindig jó értelmesen kialakított folyamatokról olvasni…

    • szabomaryetta szerint:

      Biztos van azert itt is olyan, hogy az adohatosag “rosszalkodik” (nem elek alomvilagban, ahol emberek dolgoznak, ott kerulhet porszem a gepezetbe), de a kiindulopont mas, mint otthon. Ugy tunik, itt a joszandekot feltetelezik mindenkirol, es nem riogatjak az embert egybol orok eleten at tarto elkarhozassal 🙂

  2. walaby szerint:

    vannak kint dolgok, amik itthoni szocializáció után dekódolhatatlanok.. pl ez is 🙂 feldobtad a napom ezzel a bejegyzéssel, köszi! 🙂

    • szabomaryetta szerint:

      nincs mit, orulok, hogy ha ennyivel is, de hozzajarulhatok a ratok is varo (gorcsos ujj) stresszmentesebb elet “megfestesehez” 😀

      • walaby szerint:

        köszönöm! az ilyen pozitív, a jövőről szóló mondatoktól elfutja a könny a szememet, de mostanság, hála az ” elefántot lenyelt kígyó” állapotnak amúgy is érzékenyebb vagyok 🙂

  3. JuditAu szerint:

    Nekunk eddig az volt a legrosszabb elmenyunk, hogy a tavaly augusztusban beadott adovisszateritest iden majusban kaptuk meg. 9 honapig (minden tovabbi magyarazat nelkul) “vizsgaltak” a bevallasunkat. Nehez szules volt… 🙂
    Iden viszont masfel het alatt megerkezett a penz.
    Szerintem az megfizethetetlen, hogy itt az embernek nincs gyomorgorcse, ha az adohivatal szoba kerul… 🙂

    • szabomaryetta szerint:

      De 9 honap utan csak pozitiv lett a vege 😀

      Egyelore szamunkra a “hihetetlen, hogy ilyen egyaltalan letezik” kategoriaba esik ez az adobevallas. Bar az elejen azert be voltam sz@rva, hogy mi lesz (szakkepzett ado-analfabetakent), de amikor elolvastam azt a reszt, amit a bejegyzesbe be is masoltam, haaaat….mit ne mondjak, megnyugodtam. Kivancsi leszek azert, jol csinaltam-e, es megjon-e a penz 🙂

  4. Májki szerint:

    Innen a távolból mintha meseországról olvasnék néha.:) Nem semmi különbségek vannak az biztos a két ország között..

  5. El kellene küldeni a NAV-os kollégákat továbbképzésre! Hosszú távon megérné a befektetés!! Talán javulna az adófizetési morál.

  6. Májki szerint:

    Én kívánom maradjon így minden.:)

  7. […] bevezető után már gondolom sejthető, miért vártam annyira az év végét, egyrészt tavaly Marietta nagyon felcsigázta az érdeklődésem az online rendszerrel kapcsolatban, másrészt kíváncsi […]

Kommentek, visszajelzések

