II. Világháború 2. rész

Posted: 2020/08/06 in 1. üveghegy - Ausztrália

A következő utunk az Australian Aviation Heritage Centre-be vezetett, ez a helyi repülési múzeum. Innen négy igazán érdekes dolgot emelnék ki:
1. az egyik lelőtt japán Zero repülő roncsai
2. egy haralmas B-52 G, amit az USA adományozott Ausztráliának
3. az 1919-es első Anglia-Ausztrália közötti sikeres repülés története
4. helyi (ausztrál) építésű légi lélekvesztők

Mitsubishi Zero A6M2:

A múzeumban találhatóak meg annak az Zero gépnek a roncsai, amit ausztrálok lőttek le az 1942-es bombázáskor, és aminek elfogták a pilótáját. A pilóta kamu nevet adott meg, így nem tudják, hogy ki is volt valójában az, aki a repülőt repülte. Annyi biztos, hogy egy tiszt vezette, illetve hogy részt vett Pearl Harbour bombázásában is.

B-52:

Az itt kiállított darabot 1959-ben gyártották, és egyike volt a 193 G szériás modellnek. A korábbi sorozatokhoz képest, itt a pilóták a felső dekken, a navigátorok meg az alsó dekken ültek. A lövészek is felkerültek az emeletre, háttal a pilótáknak, és már nekik is járt katapult ülés. A G-knek nagyobb volt a bombaszállító kapacitása, illetve a hatótávolsáfa is, mivel a levegőben is lehetett tankolni.

Ezt a B-52-t az USA adományozta Darwinnak, az utolsó útjára több tízezer önkéntes órát fordítottak. Az 1942-es bombázáskor szolgálatot teljesítő hadosztály tagjai fogadták a gépet érkezésekor.

Pár hónap alatt leszerelték róla a hajtóműveket, a bomba raktérben meg egy minimozit alakítottak ki. Mindezt 30 évvel ezelőtt, hiszen a repülő 1990 óta áll ebben a hangárban.

1919-es légi verseny:

1919 májusában az akkori ausztrál miniszterelnök felkínált 10 000 fontot annak az ausztrálnak, aki először teszi meg sikeresen az Anglia – Ausztrália távot 30 napon belül, Angliában épített repülővel. A határidő, amíg próbálkozhattak a lelkes jelentkezők 1920. december 31. volt.

Többen is rápróbáltak a versenyre, voltak akik a rossz időjárás miatt lezuhantak, vagy épp fogságba estek. A Smith testvérek két szerelőjükkel vágtak neki a távnak egy Vimy típusú géppel. Ők 28 nap alatt teljesítették a távot, Darwinban értek földet Ausztráliában. A nyereményt szétosztották a fiúk, aztán meg szépen hazarepültek Sydney-be, Melborune-be, illetve Adelaide-be. A nyertes gép állítólag az adelaide-i reptéren van kiállítva valahol.

Ausztrál gépek:

Ezekről csak annyi álljon itt, hogy mind az ultrakönnyű, vagy könnyű kategóriába sorolható, és van olyan, amelyiket fűnyíró motor hajtja. Az ikertestvére még az elmúlt években is repült az egyik közeli farmon.

Persze ezek mellett vannak még érdekességek, F111, Mirage, Spitfire, illetve egy Wessex helikopter, ami részt vett az 1974-es ciklon utáni mentésben és eltakarításban. Vagy a roncs, amiből lakóautó lett, vagy a motorok, amik között van Royce Rolls, csillag meg V is.

Folyt. köv.

Kommentek, visszajelzések